Dry needling

Wat is dry needling?

Het is een behandelmethode die wij als fysiotherapeuten kunnen gebruiken om pijnklachten in de spieren te kunnen verminderen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een acupunctuurnaald. Meestal is er sprake van een spierverharding (in de volksmond spierknoop) welke vaak al langdurig gespannen is en zorgt voor pijnklachten in het gespannen gebied of het gebied wat hiermee in verbinding staat.

Wat is een spierverharding?
Dit is een hard aanvoelende plek in de spier, het geeft lokale drukpijn welke vaak ook pijn op andere plekken in het lichaam kan geven. De spierverhardingen kunnen zich als volgt uiten:

• Stijfheid
  • Bewegingsbeperkingen
  • Verminderde kracht
  • Pijn (lokaal of met uitstraling)
  • Pijnontwijkend gedrag

Hoe voelt de behandeling aan?
De naald inbrengen voelt u niet of nauwelijks. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zo zijn dat de spier kort aanspant. Dit gaat ontzettend snel waardoor u soms even schrikt en het kan soms pijnlijk aanvoelen. Na deze zogenaamde ‘schokjes’ ontspant de spier zich meestal direct. Soms geeft deze trigger een kortdurend naar of vermoeid gevoel. Drink na de behandeling voldoende water zodat de afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden.

Dry needling is een behandeltool welke wordt gebruikt als onderdeel van een uitgebreidere behandeling. In sommige gevallen kan het ook de behandeling op zich zijn. Hierbij wordt er altijd gekeken naar de persoonlijke klachten en hierop het behandelplan afgestemd.

Bron: https://www.dryneedling.nl/pages/informatie-voor-patienten.php

Nicky heeft haar beide registraties volbracht aan de opleiding Dry Needling in Domburg. Zij staat vermeld op de website in het register: https://www.dryneedling.nl/pages/fysiotherapeuten.php?pid=2078&filter=nicky